De vinger op de zere plek
“Ik ben nu net aan een mailtje bezig voor een klant. Deze CEO weet nog niet precies wat het probleem in haar organisatie is en dat is precies waar de People Change Scan bij helpt. De Scan kan goed inzicht geven en helpen om de vinger op de zere plek te leggen. Dat is waar zij op dit moment behoefte aan heeft. Zo speelt er binnen iedere organisatie wel iets waar de Scan toegevoegde waarde biedt”, vertelt Chantal van Gerven, formulemanager van de FranchiseAdviseur.
Drie certificaten om de Scan uit te voeren
“Toen Rogier Offerhaus ons benaderde voor de begeleiding van de franchiseformule voor de People Change Scan, maakten we kennis met de Scan zelf. Zo ontdekten we de toegevoegde waarde van de Scan voor onze klanten als hulpmiddel voor de ontwikkeling van hun franchiseformules.
Daarom hebben Bart van der Schoot, Manon Punjwani en ik de training gevolgd en het certificaat behaald om zelf met de FranchiseAdviseur de Scan in te kunnen zetten bij onze klanten.

Manon Punjwani, Chantal van Gerven, Rogier Offerhaus en Bart van der Schoot
Wat doet de FranchiseAdviseur?
Onze klanten zijn zowel franchisegevers als –nemers, waaronder verenigingen en besturen van franchiseformules. Als de franchisenemer ons inhuurt, gaan we vaak ook met de franchisegever in gesprek, want het gaat altijd om een goede balans tussen gever en nemer.
We stellen juridische documenten op en begeleiden hen bij de strategie en positionering, we zitten franchisevergaderingen voor en doen mediation. Kortom, alles wat komt kijken bij een franchiseformule, van de opstart tot de begeleiding van lang bestaande franchiseformules.
Wanneer pas je de People Change Scan toe?
De People Change Scan passen we onder andere toe als de interne communicatie vastloopt. De Scan biedt dan inzicht en van daaruit maken we een ontwikkelplan om jezelf én elkaar beter te leren kennen en te begrijpen.
We hebben met de Scan al een opdracht gekregen van een organisatie in ontwikkeling. Onze klant wil de processen opnieuw inrichten. Met de Scan meten we de ontwikkelmogelijkheden van alle medewerkers en dat ondersteunt de herstructurering om de juiste mensen op de juiste plek te plaatsen.
Hoe informeer je opdrachtgevers over de Scan?
Naar opdrachtgevers voor wie het interessant is, hebben we een mail gestuurd met informatie en een voorstel om langs te komen om er meer over te vertellen. Daarop hebben we al zes gesprekken gevoerd. Binnenkort zetten we op onze website dat we de Scan gebruiken en delen we dat ook op social media.
Ook klanten die nieuwe franchisenemers zoeken willen weten of zo iemand past in de organisatie. De Scan helpt dan meer inzicht te krijgen in wie ze in huis halen.
Ontwikkelcapaciteit
De People Change Scan onderscheidt zich van andere scans omdat die meer punten meet en inzoomt op de mensen en hun ontwikkelcapaciteit. De People Change Scan kun je dus onder meer inzetten om te bepalen of iemand aansluit op de organisatie en mee kan ontwikkelen in de richting waar je met je organisatie naartoe wilt.
Voorheen bepaalden we dat op basis van onze kennis en ervaring en nu hebben we een extra tool die net even meer inzicht geeft, met name op welke punten we in moeten zoomen. Met de combinatie van de Scan, onze achtergrond en expertise kunnen we meer richting geven in onze adviezen.
De Scan intern
Bij de FranchiseAdviseur hebben we eerst zelf de People Change Scan gemaakt. Van hieruit zijn we met elkaar in gesprek gegaan om onze eigen ontwikkelpunten te bespreken. Het heeft ons meer inzicht over elkaar gegeven, waardoor we meer begrip en acceptatie hebben voor de achtergrond waarom een collega dingen op een bepaalde manier doet. Ook heeft het ons geholpen met onze eigen strategische keuzes. Naast onze kennis, ervaring en andere factoren bracht de Scan de bevestiging voor een aantal interne ontwikkelingen.
In mijn eigen zakelijk functioneren heeft de Scan bevestigd wat ik al wist, maar wat ik nu meer aandacht kan geven. Daardoor kan ik net weer de stappen zetten die ik nodig heb. Het is op die manier een hulpmiddel om de resultaten te bereiken die ik wil.

Chantal van Gerven FranchiseAdviseur
De Scan legt de focus op ontwikkeling
Veel consultancy blijft hangen in theorie en modellen. De People Change Scan maakt het vertrouwen tastbaar met een onderbouwd rapport, zeker voor wie visueel is ingesteld. Mensen leren zichzelf en hun collega’s beter kennen. Maar de Scan onderscheidt zich echt omdat de focus op de ontwikkeling ligt. Hoe kunnen mensen zich ontwikkelen in de richting die nodig is, die ze zelf willen en die aansluit op de ontwikkelrichting van de organisatie?
Om echt te begrijpen hoe je de Scan kunt inzetten voor andere organisaties, raad ik aan om hem eerst voor jezelf te doen met een uitgebreide rapportbespreking. Voor mij werd toen meteen duidelijk hoe ik hem kan inzetten voor onze klanten en wat de toegevoegde waarde ervan is.”