Hoe kun je profiteren van externe veranderingen met de People Change Scan?
Luchtvaartmaatschappij Transavia wil een agile bedrijf worden dat kan profiteren van externe veranderingen in de snel veranderende buitenwereld. Bedrijven worden wendbaarder als ze een transformatie doorlopen die de ontwikkeling van complexere waardensystemen bevordert.
Waarom veel transformaties mislukken
Waardoor mislukken veel transformaties dan? Vaak zetten bedrijven eerst de structuur neer: zo moet je het doen. Maar daarmee slaan ze de verandering plat en volgt men alleen de regeltjes; er zit geen ziel in en de organisatie wordt niet wendbaar. De mensen blijven procedureel werken. Die ziel komt pas als mensen ook daadwerkelijk met zichzelf aan de slag gaan en hun mindset veranderen. Op individueel niveau, groepsniveau en organisatieniveau.
Als je alleen de structuur en een proces neerzet, bijvoorbeeld met een Lean- of Scrum-aanpak, gaan mensen wel elke twee weken evalueren, maar de evaluatie wordt een verplichte exercitie. Dan concluderen ze bijvoorbeeld dat ze beter moeten communiceren. De volgende keer vragen ze: ‘Hebben we beter gecommuniceerd?’
‘Ja, ik ben een keer naar die en die toegelopen.’ Maar dat is een oppervlakkige verandering.
Dus wat gaan ze de volgende keer beter doen? ‘We gaan beter communiceren.’
Agile werken zonder wendbaar te worden
Op die manier blijft zo’n bedrijf in een cirkeltje ronddraaien zonder dat daadwerkelijk een verbetering optreedt. Ze ruilen het ene proces in voor het andere met een sausje erover van agile werken. Maar als externe veranderingen ingrijpen op de organisatie, kunnen ze dat helemaal niet oplossen, want ze hebben nooit een echt gesprek gevoerd over zichzelf veranderen of de organisatie transformeren. De mensen en de organisatie kunnen dan niet mee met de noodzakelijke externe veranderingen in de markt en gaan steeds meer achterlopen op hun concurrenten. Uiteindelijk kunnen heleboel leidinggevenden en medewerkers hun baan verliezen omdat het bedrijf zijn deuren moet sluiten.
Creëer daarom inzicht voor je mensen, geef ze zelf de tools en zet ze daarmee in hun kracht. Start ook niet met iedereen tegelijk, maar begin met de mensen die het echt willen.
Organisatiecultuur binnen externe veranderingen
Bij Transavia zit de operationele productieomgeving van piloten, stewards en stewardessen, op grote afstand van het kantoor. Ongeveer zeshonderd van de vijfentwintighonderd medewerkers zijn piloten. Bij externe veranderingen is het soms moeilijk om elkaar goed te begrijpen en een positieve onderlinge communicatie daarover met elkaar te hebben.
Meer blauw, oranje en geel dan het gewenste groen
Met de People Change Scan krijgt Transavia een heel duidelijk beeld van hoe het werkelijk zit, los van de meningen die mensen over de ander hebben. Op de basis Eindhoven heeft 82% van de piloten de Scan ingevuld en daar blijkt een wens naar meer een mensgerichte (groene) organisatie uit en willen ze ook graag procedureel (blauw), resultaatgericht (oranje) en innovatief (geel) samenwerken.
Wanneer je ze alleen maar een instructie geeft demotiveert hen dat, omdat ze graag begrijpen wat ze moeten doen. Het kantoor voert bijvoorbeeld iets nieuws in (een externe verandering) en dan is het belangrijk om dit samen te doen, anders kunnen er discussies ontstaan. Ik heb wel gemerkt dat ze resultaatgericht werken erg leuk vinden en ze zijn ook erg hulpvaardig, bijvoorbeeld om de scan in te vullen en daarmee de cultuur in kaart te brengen.
Bruggen bouwen in kleine groepen
In kleine groepen stimuleer ik het bouwen van bruggen tussen operatie en kantoor, zodat relaties onderling sterker worden en de ‘muren’ in de organisatie steeds meer wegvallen. Dan krijgen ze het gevoel: ‘We zijn één bedrijf, we gaan er allemaal voor en we kunnen elkaar bereiken.’
Teamontwikkeling
Ik pas de scan ook toe op het niveau van teamontwikkeling. Zo begeleiden we bij een ander bedrijf een dominant oranje team dat flexibeler wil werken. Ze willen een duidelijke visie bereiken in opeenvolgende cycli van experimenteren en evalueren.
Wat doet het team dan? Een groep die helemaal oranje is ziet vaak het menselijke aspect over het hoofd. Daardoor komen ze niet tot het gewenste resultaat en zien ze niet wat ze anders kunnen doen.
Groen met oranje maakt geel
Om te verbeteren richten ze zich op efficiëntie en beperken zich in de analyse tot het proces en de procedures. Het mooie van de Scan is dat je daarmee ook naar de mensen kijkt. Met het groene aspect van de mens erbij kunnen we een oranje team naar een geel niveau tillen. We leren ze te kijken naar de mens achter de functie of de rol: welke menselijke kwaliteiten dragen bij aan de oplossing? Hoe pakken ze het persoonlijk aan? Luisteren ze goed naar elkaar en nemen ze de tijd om alle ideeën omhoog te laten komen?
Mensen die alleen door een oranje bril kijken, gaan vaak al met een idee rennen omdat ze snel resultaat willen, maar dan win je de slag en verlies je de oorlog.
Persoonlijk leiderschap
De Scan gebruik ik ten slotte ook om mensen bij individuele coaching inzicht te geven in waar ze nu staan, waar ze heen willen en wat eventuele barrières zijn.
Bij Transavia wordt de scan steeds meer toegepast bij persoonlijke en professionele ontwikkelingsvraagstukken.
Piloten worden bijvoorbeeld opgeleid om procedures te volgen voor de veiligheid in het vliegtuig. Maar in de toets voor captain worden ze onder druk gezet. Iemand met een heel blauw profiel is bijvoorbeeld gewend om zekerheid te halen uit de externe structuren, maar die vallen weg in onvoorziene omstandigheden. Dan moeten ze blijven communiceren met hun collega’s. Wanneer ze het formele kader een beetje loslaten en anderen erbij betrekken krijgen ze een beter overzicht van hun opties. Welke opties laat je los en welke pas je juist wel toe zodat je het vliegtuig in die omstandigheden veilig aan de grond krijgt?
Soms is de belemmering dus niet inhoudelijk, maar ligt er op persoonlijk vlak een aanwijzing om te groeien en captain te worden. De waardensystemen geven dan extra informatie die kan helpen bij de ontwikkeling.
Wil je weten hoe de People Change Scan voor jou kan werken bij interne of externe veranderingen? Probeer het uit en vraag zelf de scan aan: https://peoplechange.nl/contact/